۱۳۸۹ مهر ۱۶, جمعه

گزارش پروژه دوم

هدف پروژه ملی سلامت و بازی که از سوی بنیاد مالی رابرت وود جانسون و با بودجه هشت و نیم میلیون دلار حمایت و از سال 2007 در دانشگاه سانتا باربارا امریکا مستقر شده است، اجرا و انجام تحقیقاتی است که خلاقیت و کارائی بازی های دیجیتال و ویدئوئی را جهت بهبود بخشیدن و ارتقا سلامت افراد بکار می گیرند. طراحی بازی های جذاب، مشارکتی و مؤثر که به ارتقا سلامت افراد بویژه اشخاص معلول و ناتوان جسمی و ذهنی می انجامد، هم هنر است و هم دانش و بدین ترتیب این پروژه ملی سعی دارد تا با همه طراحان  خلاق بازی ها و هنرمندان همکاری کند تا اصول آزمون شده یادگیری و تغییرات رفتار سلامتی را درون بازی تلفیق ساخته و از این راه بازی کنان را به ارتقا عادت های سلامتی و مراقبت از وضعیت جسمی و ذهنی خویش تشویق و ترغیب کند.
خانم دبرا لیبرمن مدیر این پروژه، استاد ارتباطات در دپارتمان ارتباطات دانشگاه سانتا باربارا و محقق موسسه تحقیقات اجتماعی، رفتاری و اقتصادی وابسته به دانشگاه است. وی همچنین کارشناس تحقیق و طراحی رسانه های تعاملی بویژه بازی های ویدئوئی جهت یادگیری و تغییر رفتار سلامتی افراد است.
بنیاد مالی رابرت جان وود نیز یکی از بزرگترین موسسات خیریه در سراسر امریکاست که بطور گسترده ای بر مسائل مربوط به سلامت و ارتقای آن در سطح شهروندان امریکا متمرکز گشته است. این بنیاد با گروه ها و سازمان ها و افراد مختلفی کار می کند تا راه حل های مناسبی برای مشکلات مربوط به سلامت افراد بیابند.
طبق گفته لیبرمن، هدف برنامه تحقیقاتی سلامت و بازی کشف راهبردهای مبتنی بر نظریه و آزمون تجربی برای طراحی بازی ها و فناوری های مربوط به بازی های ویدئوئی است که به بهبود و ارتقا رفتارهای سلامتی افراد بازی کن منجر شود. انواع بازی هائی که در این پروژه مورد مطالعه قرار می گیرد عبارتند از بازی هائی که جهت اجرا و بازی کردن با عمل فیزیکی همراه بوده و یا بازی هائی که شناخت، مهارت ها، نگرش ها، ادراک از خویشتن(یا تصویری که هر شخص از خود دارد و برمی سازد) و حمایت اجتماعی که منجر به پیشگیری بهتر و تغییر رفتارهای سلامتی افراد می شود، افزایش می دهند.
بازی هائی که همراه با عمل فیزیکی اند، طیف متنوعی از فناوری ها و مدیوم ها را بکار می گیرند مثلا بازی های ویدئوئی ورزشی  که از ریموت کنترلر حساس به حرکت بهره می برند. ممکن است یک ناتوان جسمی بسیار علاقمند باشد تا روزی بتواند در زمین سبز تنیس، با حریف مقابل خود دست و پنجه نرم کند. امروزه به سبب رشد فناوری های شبیه سازی، می توان همان محیط را در یک بازی رایانه ای شبیه سازی کرد و با کمک یک دسته کنترلر که از راه دور هم هست، راکت تنیس را هم شبیه سازی کرد و به دست فرد معلول داد تا هم بازی کند و هم با نوعی ورزش خاص از پیش طراحی شده، سلامت جسمی خود را بهبود بخشد. بازی های دیگری که در اینجا بااهمیت اند به بازی های "مراقبت از خود" موسوم اند. این بازی ها نیز طیف وسیعی را دربرمی گیرند: مثلا بازی هائی که در آن بازیکن در شرایطی قرار می گیرد که بایستی از یک شخصیت بیمار یا در شرایط وخیم مراقبت کند، یا بازی هائی که در آن بازیکن در عادت های سلامتی و تصمیم گیری راجع به مسائل آن مشارکت می کند. این بازی ها می توانند هم بر روی دستگاه های رایج بازی( مثل کنسول ها)، رایانه ها، وب سایت ها تعبیه شوند و هم بر روی سیستم های جدیدتری چون دنیاهای آنلاین با قابلیت بازی چندنفره، فناوری های موبایل، روبوت ها، تلویزیون تعاملی، و برنامه های حساس به محیط( که با استفاده از حسگرهائی موقعیت خود را تشخیص می دهند) اجرا شوند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر