۱۳۸۹ مهر ۳۰, جمعه

گزارش پروژه چهارم

استفاده از بازی های رایانه ای تجاری در آموزش رسمی
آموزش از طریق بازی عنوان پروژه ای است که به صورت یک تحقیق گسترده یک ساله(2005-2006) در بریتانیا طراحی شد تا به بررسی گسترده استفاده از بازی های رایانه ای تجاری در مدارس و محل کلاس درس و نوع نگرش معلمان و دانش آموزان نسبت به آن پرداخته شود. هدف این پروژه به طور کلی، نخست شناسائی عواملی بوده است که در استفاده از بازی های سرگرم کننده در مدارس اثرگذار است و دوم توصیف و توضیح فرایندهائی بوده که معلمین طی آنها، آموزش تحت بازی را طراحی و در متن درسگان موجود اجرا می کردند. در نهایت این پروژه مجموعه ای از پیشنهادات و توصیه ها به معلمین مدارس، طراحان بازی ها و سیاست گذاران برای آینده رهیافت های آموزشی از طریق بازی ارائه کرده است.
این تحقیق دو بخش عمده دارد:
1-       پیمایش های ملی که در میان معلمان مدارس ابتدایی و راهنمایی  و دانش آموزان سنین 11 تا 16 سال انجام شد.
2-       ده تا مطالعه موردی جزئی یا مفصل از ده معلم که به نحوه استفاده ایشان از بازی ها برای آموزش می پرداخت. این مطالعات موردی در چهار مدرسه که هر یک نماینده یک بخش شهری، روستائی، دولتی و خصوصی یا غیرانتفاعی بوده اند، اجرا شد. بازی هائی که در این مدارس به کار گرفته شد عبارتند از:
The Sims 2, RollerCoaster Tycoon 3 , Knights of Honor



یافته های مهم این پروژه:
1-  یک شکاف نسلی در بازی کردن با بازی های رایانه ای همچنان به چشم می آید: اکثریت قابل توجهی از معلمین(72%) جهت سرگرم شدن و فراغت، بازی نمی کنند، در مقابل 82% از دانش آموزان بازی های رایانه ای را خارج از کلاس درس لااقل یکبار در شب تجربه می کنند. پسرها بیش از دخترها میل به بازی برای سرگرمی و فراغت نشان می دهند. اکثر معلمان و دانش آموزان مورد پیمایش قرار گرفته، به این نکته اذعان دارند که بازی های رایانه ای انگیزه دانش آموز را در یادگیری و آموزش بیشتر می کند.
2-  معلمان و دانش آموزانشان در مطالعات موردی انجام گرفته، به طور کلی بر این امر که بازی در یادگیری موثر و محرک بوده صحه گذاشته اند. علاوه بر این، تحقیق بیان می کند که انگیزه دانش آموزان ممکن است بیشتر به دو دلیل برخیزد: یکی هنگامیکه دانش آموزان از بازی ها بهره می برند، همراه با تجارب و آشنائی قبلی خویش از بازی در محیط خانه باشد و دوم اینکه دانش آموزان برخوردار از درجه ای استقلال در بازی کردن با بازی رایانه ای مفروض باشند.
3- استفاده از بازی های رایانه ای در محیط مدرسه همراه است با برطرف کردن موانع فنی و تکنیکی متعددی، از جمله مهم ترین ایشان مسئله کپی رایت بازی هاست- که البته در ایران به هیچ وجه مسئله نیست.
4- انتخاب سنین دانش آموزان جهت بازی با بازی های رایانه ای مهمتر از بررسی خود درجه بندی سنی بازی هاست. برای مثال، معلمین هیچ نوع نگرانی نسبت به استفاده از بازی هائی که تحت عنوان teen games- یعنی مناسب برای 13 سال به بالا- درجه بندی شده اند برای دانش آموزان 11 ساله نشان ندادند.
5-  طیفی از توانائی بازی کردن میان دانش آموزان مشاهده و گزارش شد که اثر مستقیمی بر طراحی آموزشی/درسی معلمین می گذاشت. به طور کلی توقع یا انتظار می رفت که دانش آموزان در استفاده از بازی توانائی بیشتری داشته باشند، اما آنچه که در واقع گذشت، چنین نبود.
6-  اگر چه آشنائی معلمین با بازی ها در نحوه تدریس و رسیدن به اهداف آموزشی خاص خویش اثرگذار است، لکن این امر عمدتاً به دانش معلم و شناخت او از درسگان بستگی داشته تا توانائی او در بازی کردن.
7-  علاوه بر نوع درسگان یا برنامه درسی، تجربه معلم، سبک تدریس وی، میزان آشنائی و احاطه وی به درسگان و فرهنگ سازمانی حاکم بر مدرسه عواملی بودند که بر تجمیع موفقیت آمیز میان آموزش و بازی های رایانه ای در کلاس درس اثرگذار اند.

آنچه که این تحقیق آشکار کرده است، تعدادی عامل یا فاکتور است که در فرایند بکارگیری بازی های رایانه ای در مدارس اثرگذار و مهم تشخیص داده شد:
1-  زیربنای فنی و تکنیکی مدرسه( هم شامل پرسنل و هم ادوات و تجهیزات)
2-  عوامل نهادی و حرفه ای( شامل سازماندهی زمان و فضا در مدرسه، فرهنگ همکاری، مشارکت و تبادل دانش، آئین های کلاس درس و...)
3-  تجربه شخصی معلمین در بازی و بطور کلی هویت شخصی و حرفه ای ایشان
4-  گسترش توقعات و انتظارات فرهنگی ناشی از نوع نگرش دانش آموزان و مهارت آن ها در نسبت با بازی های رایانه ای
حامیان مالی پروژه عبارت بوده اند از: Electronic Arts (EA), Interactive Software Federation of Europe (ISFE) Microsoft, Take-Two Interactive Software, Atari

۱ نظر:

  1. New Born babies are just the best thing that can happen to any parents and parents you should give them a name that can be as beautiful

    as your child also to help you i provide you with this amazing site http://www.babynology.com/

    پاسخحذف